Faceți căutări pe acest blog

marți, 1 octombrie 2013

(2) Lansare de carte la Tismana



Spre stânga: Dl Ion Gociu, Florian Văideianu, Doru Fometescu, Antonio Tomoniu
Doamnelor, domnişoarelor şi domnilor,
Distinşi urmaşi ai lui Traian Burtea,

Sunt onorat ca astăzi, 22 sep. 2013, data echinocţiului de toamnă, când ziua este egală cu noaptea a sosit momentul parcă ales anume de Dumnezeu, să înfăptuim un echilibru al balanţei morale.

Astăzi, Copilul nerestructurat, cum a semnat autorul la finele operei despre care vorbim, scriitorul Florian Văideanu, imparţial şi cu recunoştinţă, pune în circulaţie o carte realizată cu deosebit talent, făcând din eroi şi acţiune o scriitură care face cinste ilustrei persoane care a fost  Traian Burtea  şi oamenilor de pe aceste meleaguri. Acest lucru este foarte bine sintetizat de dl. prof. univ. dr. Ion Mocioi. în cronica despre carte, din care, cu permisiunea domniei sale citez: p.124, al.1

 „Cartea lui  Văideanu este nu numai un portret literar al unui personaj cunoscut în realitatea vieţii lui, ci şi un portret literar al unei colectivităţi din care se disting câteva figuri alese şi prezentate cu măiestrie. Căldura cu care sunt înfăţişate aceste făpturi umane, reale, devenite personaje artistice… reflectă capacitatea scriitorului de a surprinde trăsăturile sufleteşti ale oamenilor în activitatea lor, pe care îi admiră deopotrivă cu cititorul.” (Încheiat citatul).



Pentru mine, cred că şi pentru domniile voastre este suficient, fiindcă aceste vorbe vin de la un scriitor autor a foarte multe cărţi literare, de critică literară şi istorice.

Eu, nefiind un critic literar, deci fără pretenţii de analist, nu pot să spun decât că, distinsul profesor, în câteva cuvinte, a spus concis aproape totul despre valoarea acestei cărţi.

Ca cititor, am parcurs-o da capo al fine  (cu reluarea  a mai multor file) şi am numai cuvinte de admiraţie pentru domnul jurist, Florin V., (folosesc această abreviere) aşa cum i-a plăcut domniei sale să se ascundă într-un pasaj din cartea scrisă cu atâta sensibilitate şi măiestrie.

 Citez: p.34, ultim al.

Soarele se pregătea să alunece după Grindul Godineştilor, lăsând o urmă roşie ca o rană deschisă pe cerul împodobit cu rotocoale de nori. Asfinţitul era aproape. Îl simţeau şi vitele care păscuseră toată ziua, acum pregătindu-se să vină în sat, fiecare la viţelul ei.”

Ce superbă descriere şi comparaţie metaforică şi cât de răscolitoare de amintiri pentru cei care, în copilăria lor, au trăit asemenea momente! Eu fac parte dintre aceia, şi citind, introspectiv,  am intrat în izlazul în care păzeam vacile, când, cu alţi copii ca mine ne jucam toată ziua de uitam să mai plecăm seara acasă. Vacile, cu instinctul matern pentru viţeii lor, dacă-mi este permisă asocierea, ne  aduceau aminte  că vine noaptea şi trebuie să plecăm acasă. La  vârsta mea  de-acum, când mă gândesc la locurile natale în care am copilărit până la vârsta de 11 ani, mă urmăreşte cugetarea  marelui  poet naţional,  Lucian Blaga, din care citez maxima: „ veşnicia s-a născut la sat!” spaţiu pe care trebuie să-l venerăm cât trăim.

Îl felicit pe autor că prin lansarea acestei cărţii, Boier printre tovarăşi, un Laudaţium colectiv despre un distins cetăţean şi alte făpturi umane ale acestei localităţi istorice, cu tradiţii seculare, devenită nejustificat  după părerea mea, oraş, care nu-i face niciun serviciu cetăţeanului de rând  cu vacile pe bătătură - decât că îl cotrobăie în punga rămasă de-o vreme goală, pentru  a-i lua  impozite mai mari. …C’aşai la orăşani!

 De la trecerea lui T.B. în nefiinţă s-a uitat de CEL care le-a creat posibilitatea, ca stând acasă cu bătătura plină de orătenii şi vite, să câştige prin muncă şi talent, bani ca să poată să-şi trimită copiii la licee şi facultăţi – autorul însuşi este un exemplu - şi ajunşi la vârsta senectuţii să beneficieze şi de o pensie.

           Domnilor! …mă adresez peiorativ celor care efemer  conduceţi Primăria acestui oraş, dacă doriţi să intraţi în istorie, nu uitaţi că urbea care se respectă devine mai importantă cu cât creşte numărul personalităţilor care au făcut-o înfloritoare!...

Tismana nu este numai a lui Nicodim şi a ocazionalilor poeţi, Vlahuţă, Coşbuc şi alţii  care, atraşi să vadă Răsăritul Lunii la Tismana, populau verile, în Valea Mânăstirii!

 Din Tismana, Țara s-a îmbogăţit cu profesori, ingineri, preoţi, ofiţeri, medici, jurişti etc. dar puţini au fost aceia care au făcut ceva pentru locul unde au văzut lumina zilei. Traian Burtea, după umila mea părere, nu are un egal care să-l concureze. De acest lucru şi autorul cărţii m-a convins.



Ca simplu cetăţean mă întreb:

 Unde apare numele lui Traian Burtea?

Tot eu îmi răspund:

 Numai în pomelnicul Bisericii a Nouă, ctitorită de părinţii săi…Dacă greşesc, cer scuze!

 Complexul Meşteşugăresc cu tot ce a reprezentat pentru România, i se datorează lui. Toţi trebuie să-i fim recunoscători. Şi eu sunt alături de tismăneni, că am avut oareşce legătură prin părinţii mei, care prin anii ’50 ai secolului trecut, au lucrat pe aici. Ce să mai zic de trăitorii care sunt acum în aceste locuri şi părinţii lor au fost beneficiari direcţi?!



 Pe Traian Burtea l-am cunoscut personal  în sediul unde îşi avea biroul. Cu multă bună-voinţă, mie şi soţiei, ne-a satisfăcut dorinţa confecţionu-ne la cerere un covor oltenesc şi două carpete care, acum împodobesc bad roomul – ce combinaţie de cuvinte româno-canadiană (oltenesc şi dormitor)-  al fiicei mele din Toronto, în care eu cu doamna mea am dormit de câte ori am mers acolo. Prezenţa lui făcea să ne treacă dorul de casa din Târgul de pe Jiu, că oricât de bine ar fi, locul sorginte te cheamă. Tot de la acest complex, nepotul meu la care am îndeplinit misiunea de baby Sitter ( pe româneşte dădacă) are un costum gorjenesc,  iar fiică-mea se poate şi lăuda cu o ţinută autentică de Tismana   - veşminte cu care se mândresc, îmbrăcându-le cu drag la sărbătorile Pascale şi alte întâlniri culturale, ce se desfăşoară pe Câmpul Românesc din Hamilton. Acolo, în Mica Românie, cum îi zic ei, este spaţiul unde se adună românii din Potcoava de Aur, localizată pe malul lacului Ontario de la Toronto până la Cascada Niagara, zonă în care   trăiesc şi muncesc peste 7,7 milioane de locuitori printre care şi mii de români care beneficiază  de avantajele unei vieţi prospere, dar gândul le este dus la plaiurile de unde au plecat.

Vă rog credeţi-mă pe cuvânt!...


Fără exagerare autorul consemnează fără echivoc:

A încerca să abordezi fenomenul Traian Burtea, implică mare curaj. Numai dorinţa mea neţărmurită m-a determinat să risc aşternerea acestor câteva rânduri, ridicând praful timpului aşezat în memoria oamenilor”, scrie sentenţios Florian Văideanu pe coperta a patra.

Memoria lui Traian Burtea trebuie pusă în drepturile ce i se cuvin:

- Merită să fie Cetăţean de Onoare al Tismenei, oraş sau comună ce se vrea a fi. Numele lui nu trebuie să lipsească nici din ghidurile turistice, dacă aşa ceva sunt şi chiar este necesar să fie că-i zonă turistică;

- Pe faţada casei în care a trăit şi, împreună cu distinsa sa soţie, Maria, şi-au crescut în smerenie şi demnitate fiicele, să fie aplicată o placă comemorativă;

- O uliţă (acum stradă, că de… îi oraş) să-i poarte numele;

- În faţa Complexului Meşteşugăresc să i se înalţe un bust.

          O părere  şi nimic altceva!... pe care am înţeles-o şi din conţinutul cărţii, la care  convins ader.  Poate o aude şi cine trebuie!

Referirea la Canada am făcut-o  nu să mă laud că am bântuit şi eu pe la Niagara, ci să confirm prezenţa lui Traian Burtea şi pe acolo. Citind Revista Sămănătorul, vă veţi convinge.

 Acest volum apărut în Editura Asociaţiei Semănătorul Tismana,  pe lângă cronica   d-lui. prof. univ. dr. Ion Mocioi, beneficiază şi de cuvântul editorului asociaţiei şi director al Revistei Sămănătorul, dl. prof. Nicolae N. Tomoniu, care mai este şi Preşedintele teritorial al Ligii Scriitorilor din Cluj;  de aprecierea laudativă îndreptăţită şi bine-meritată  a poetului, dl.  Doru Fometescu, personalitate cu un palmares notabil în literatură şi profesia de medic.  

Vă mulţumesc că aţi avut răbdare să mă ascultaţi.



Ion C. Gociu

22 sep.2013


 Videoclip (2) la lansarea cărţii "Florian-Văideianu - Boier printre tovarăşi"

Cuprins:

Cuvântul dlui col.(r) şi scriitor Ion C. Gociu,  membru al Asociaţiilor "SEMĂNĂTORUL" Tismana, Ligii Scriitorilor Români Cluj-Napoca, Filiala Gorj.
Nicolae Bâzu

Cuvântul fostului preşedinte al UJCM-Gor, Nicolae Bâzu, preşedintele direct al dlui Traian Burtea (1918-1981) preşedinte "Arta Casnică" Tismana
Victor Troacă

Cuvântul dir. BRD – filiala GORJ, ec. VICTOR TROACĂ, preşedinte al ASOCIAŢIEI CERCETĂTORILOR  şi AUTORILOR DE CARTE GORJENI „Al. Doru Şerban”
Ion Elena - stânga, Ion Popescu Brădiceni - dreapta

Cuvântul d-lui Ion Elena, scriitor, Director al CENTRULUI JUDEŢEAN DE RESURSE ŞI ASISTENŢĂ EDUCAŢIONALĂ GORJ